Florida

Peter, Mats och Thomas tour 2008!

Det hela började en solig maj dag förra året då Mats kom till Peter för att fråga om han var intresserad göra en usa resa 2008. Detta med anledning att de båda skulle fylla mogen ålder detta år. Det tog inte många minuter för Peter att bestämma sig. När även den något yngre Thomas fick höra talas om resan var han heller inte sen att hänga på. Det var 2 mål som hägrade, att hyra var sin H-D och besöka en stor mc-träff. Så efter ett par möten kom vi fram till att hyra var sin H-D i Orlando i Florida en vecka och en vecka hyra ett hotel i Daytona beach där världens största mc fest äger rum första vekan i Mars(Bike Week).

Efter en lång flygresa via London och Chicago och en natt på hotel La Quinta inn i Orlando kunde vi änligen hämta ut våra hojar hos uthyrningsfirman Eagle riders, 3 st nästan nya Road kings. Efter en kontroll att hojarna var ok, så var det med en underbar känsla vi glediväg ut på I-4an västerut. När vi kom ut till kusten såg vi en skylt Treasure island, det verkade spännande så vi styrde däråt, det visade sig vara ett exlusivt område med lyxvillor och lyxbåtar. Vi hittade även en H-D dealer (Jims on the beach) till Peters stora glädje. När vi lämnade orlando var det mulet men nu fick vi känna på florida solen. Vi drog nu vidare US 41 söderut och Sarasota för att hitta ett hotell. Thomas såg till så vi hittade ett ute på Lido Key, precis vid havet. Det var inte helt fel att ta ett kvällsdopp i Mexikanska golfen innan vi gick ut och tog en öl och en bit mat i det närbelägna St Armands circle, ett trevligt område med affärer, cafeer och restauranger. Nästa dag fortsatte vi 41an, som går parallellt med motorvägen, och går genom städerna med en oändlig mängd trafikljus,så det gällde att hänga ihop.Vi passerade många charmiga ställen som tex Naples,där vi gärna tillbringat några dagar om vi haft tid. Nu fick vi istället fortsätta österut mot Everglades, ett 10000 km stort träsk o savann område. Där gjorde vi ett stopp för att åka airboat ut i träsket och att förhoppningsvis se något av djurlivet där. Nöjda med att se ögonen på några krokodiler och ett par hägrar var det dags gränsla hojarna igen. Thomas fick även se en örn på nära håll när vi åkt en bit, som gjorde ett dyk mot honom, men Thomas hann att ducka så både örnen och han klarade sig. Men det hade nog inte gamarna som satt efter vägen hoppats på. Framåt kvällningen nådde vi Florida city där vi övernattade. Efter en snabbt avklarad amerikansk hotellfrukost var vi snart iväg igen, det var stekande sol redan på morgonen så skinnjackorna hamnade i packningen,och framåt dagen hamnade även hjälmarna där!!

Resan ut till Key West var helt otrolig,ca 20 mil på broar och öar och med turkosfärgat hav på sidorna.Vi var framme i Key West på em så vi hann med att ligga och slappa vid hotelpoolen ett par timmar innan vi gick ut och kollade nattlivet.Givna besök var Hard Rock cafe och Sloppy Joes bar .Nästa dag var målet Miami.Efter ca 30 mil och de dagliga stoppen,(H-D dealer,StarBucks och en hamburgerbar) så var det en härlig känsla att glida genom Miami downtown med alla skyskrapor i kvällssolen.En kompis till Thomas hade bokat ett hotel åt på Ocean Drive i Miami Beach.Nu var det bara att hitta det.Vid ett trafikljus kom en buss med en stor karta där bak,så det blev inga problem.Hotellet låg i det charmiga Art Deco distriktet,husen där har en fantasifull arkitektur med mycket pastell och neon.Området där var fullt av restauranger och cafeer.Även Miami Ink (Tatto studio kända från tv)låg inärheten,men tyvärr stängt.Följande dag tog vi den 7-filiga motovägen norrut mot Cocoa Beach där vi tillbringade 2 dagar.Därifrån gjorde vi en utflykt till Kennedy Space center,en imponerande anläggning,där fick följa med en rymdfärja ut i rymden!! I Coca beach besökte vi tack vare Mats även en RonJon surfshop butik som vi handlade en del i.Däremot missade vi den lokala Harleybutiken,vilket grämde Peter ett par dagar.

Nu är det Lördag och det märks att Bike Week har börjat när vi närmar oss Daytona ,vägarna och matställena var fulla av bikers på väg till träffen,Skyltar med velcome bikers stod överallt.Alla verkade tillmötesgående.Vid ett matstopp kom tillochmed den lokala sheriffen fram och tog oss i hand och hälsade oss välkomna.Kanske tack var Thomas svenska flagga på hojen.Nu var det bara att följa strömmen av hojar ut till Daytona beach där huvuddelen av träffen äger rum. Vi hade nu nått Resan mål och höjdpunkten var när vi svängde in på Main street, 3 km kantade av hojar av alla de slag och två led av motorcyklar som cruisade åt båda håll från morgon till framåt natttimmarna.trottoarena vimlade av bikers på väg mellan alla barer och butiker eller som bara stod och njöt av blandningen av hojar,folk och det ständiga mullret.Alla ordinarie butiker var uthyrda till försäljare av T-shirts med bike week motiv, tillbehör mm som är relaterat till mc.Efter att ha åkt Main street ett par gånger och The Loop,en "snitslad" runda på ca 3 mil på äntligen lite krokiga vägar, var det nu tyvärr dags att återvända till Orlando och byta hojarna mot ett fyrhjuligt fordon,en Chrysler 300.På vägen Tillbaka till Daytona besökte vi ett stort Swapmeet,där vi letade gamla prylar ett par timmar.Därefter letade vi upp vårat Super 8 hotell där vi ska tillbringa fem nätter.Det låg precis vid beachen ett kvarter från Main street,på förmidagarna låg vi ett par timmar vid hotellpoolen.vi hade ljudet från atlantens vågor på ena sidan och mullret från Harleys på den andra .så mycket bättre kunde det inte va. På eftermiddagarna gjorde vi besök på arrangemangen runt omkring,En dag var vi på Daytona raceway och kollade in den enorma anläggningen där Daytona 500 körs bl.a.Där fick vi även provköra alla nya H-D modeller.Vi var även ute i Ormond beach och besökte världen största H-D dealer,ett varuhus i två våningar med allt och lite till när det gällde H-D godis.

Kvällarna tillbringade vi på Main street med att bara gå omkring att njuta av atmosfären av hojar och folk.En och annan bar besöktes också och alla hade de egen live musik och lättklädda flickor som serverade öl och hade dans shower på bardisken.Tyvärr går tiden alltför snabbt och två helt underbara och upplevelserika veckor i Floridasolen gick mot sitt slut.Vi hade avverkat ca 200 sköna mil på hojarna och ytterligare ett antal mil med bilen. Vi avslutade med ännu ett besök på ett swapmeet på vägen tillbaka till Orlando och flyget hem till Göteborg via Frankfurt.Denna resa gav mersmak och vi skulle gärna göra en liknande resa om några år igen.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)